Skip to flight search

Hjælp og Information

Her finder du tips og information om Flyrejser.dk, svar på hyppige spørgsmål om Flyrejser.dk samt information om, hvordan du kommer i kontakt med Flyrejser.dk.

Klimaforandring

Sådan rangerer vi CO2-udledning

Flyrejser.dk bestilte det verdensberømte KTH Royal Institute of Technology i Stockholm og Stockholms Universitet til at udvikle en matematisk model til estimering af C02-udledningen fra fly samt flere andre faktorer. Med KTH’s hjælp og ekspertise håber vi at raffinere og udvikle modellen og motivere andre til at bidrage med deres data og forskning, så vi kan gøre den så præcis og brugervenlig som muligt. Vi ønsker ganske enkelt at gøre dig i stand til at træffe velfunderede beslutninger om de miljømæssige konsekvenser ved flyrejser. Et af de skønne resultater fra rapporten er, at bare fordi en flyrejse er dyrere, betyder det ikke nødvendigvis, at den er bedre for miljøet. Det er faktisk ofte modsat i mange tilfælde og betyder, at selvom du køber billige flyrejser, kan du godt begrænse din miljømæssige indvirkning. Men det, du har brug for at vide, er, hvilken billige billet du bør købe.

Parametrene

  • Brændstofforbrug ved start, taxiing, takeoff, flyvning i cruise-højde og indflyvning.
  • Tilbagelagt distance. Et estimat af den reelle distance, ikke bare fugleflugtslinje.
  • Hvis flyet er udstyret med winglets (vingespidsenheder, der styrer flyets luftmodstand)
  • Øget effekt af skydannelse ved flyvning i store højder
  • Sædekonfiguration for relevant flyselskabs flytype på ruten
  • Sædebelægningsgrad for det relevante flyselskab
  • Kuldioxidkonverteringsfaktor til beregning af CO2 pr. kg flybrændstof

Indvirkning af datakvalitet

Data, der er indsamlet fra flyselskaber, rejsebureauer og andre, er ikke altid af højeste kvalitet, og vi har anvendt estimater baseret på relevante ruter og flyselskaber i dette tilfælde. Fly- og rejsebranchen bliver bedre til at levere primære, realtidsbaserede data, og dette vil styrke kvaliteten af beregningerne.

Efter at have analyseret en stor mængde data på faktiske flyruter, flytyper og konfigurationer, der er anvendt på relevante ruter, findes der i dag estimerede værdier på faktiske ruter, flyselskaber og flytyper baseret på data, der var af utilstrækkelig kvalitet på tidspunkter, hvor brugeren udførte søgningen.

Generelle konklusioner

Færre mellemlandinger, mere moderne fly og flere passagerer pr. flyvning giver mindre indvirkning på miljøer. Det samme gør flyselskaber med moderne flåder, der konfigurerer deres fly med flere sæder. Men selv en flyvning med et flyselskab med ældre fly, som er konfigureret til at medbringe flere passagerer, eller flyver en direkte flyvning, giver samme effekt. Det lyder måske komplekst, og det er det også. Derfor bør du bruge dette værktøj i forhold til dine planlagte rejser for at beregne de optimale forhold mellem dine forskellige rejsemuligheder, baseret på flyselskab, fly og endelig rute. Og derfor bør du ikke træffe den forhastede beslutning at altid at vælge samme flyselskab. Du bør i stedet se på det samlede billede, når modellen anvendes i søgeresultaterne.

Rigtig god rejse!

Links. Du kan downloade hele rapporten (Master-opgave) fra KTH og Stockholm University, hvis du vil læse mere.

Climate compensation

Our partner for Climate compensation is Go Climate Neutral.


Starry night sky over pine trees